Info

Chat met ons

JizuTube

Achter het Gordijn, aflevering 1!

Achter het Gordijn, aflevering 2, 'In de Disco'

Achter het Gordijn, aflevering 3, 'Het Skatepark'

Achter het Gordijn, aflevering 4, 'Zomervakantie'

Streetreport Jizu aflevering 1: Vuurwerk

Wat kan ik doen als ik te dun ben?

Vind je jezelf te dun? Dat is niet iets om je voor te schamen. Maar het is wel belangrijk dat je gezond bent. Misschien kunnen deze tips je helpen om op een gezond gewicht te komen.

Moet ik hulp zoeken?

Ben je dun omdat je een snelle stofwisseling hebt, of eet je met opzet heel weinig? Bijvoorbeeld omdat je je lichaam niet mooi vindt? Dan is het verstandig om met je huisarts te praten. Hij kan je helpen bij het vinden van een oplossing.

Eet net iets meer dan je nodig hebt

Je lichaam heeft elke dag eten en drinken nodig om sterk en gezond te blijven. Op de website van het Voedingscentrum kun je uitrekenen hoeveel eten je elke dag nodig hebt. Zorg dat je iets meer eet. Alles wat je teveel eet, gebruikt je lichaam om te groeien en sterk te worden.

Regelmatig eten

Belangrijk is dat je zes tot zeven keer per dag eet. Begin met een goed ontbijt. Elke twee tot drie uur daarna eet je weer iets. Omdat je meer eten nodig hebt, kun je tussen je ontbijt, je middageten en je avondeten meer gezonde tussendoortjes eten.

Eet gezond

Je hebt vast wel eens gehoord van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Deze schijf laat precies zien hoe je gevarieerd kunt eten en gezond kunt snoepen.

Blijf goed bewegen

Het is belangrijk om goed te (blijven) bewegen. Ga dus niet minder bewegen, omdat je bang bent dat je daar dunner van wordt. Als je maar genoeg eet!

Van bewegen wordt je lichaam sterk en gezond. Je zult je veel fitter voelen. Kies een sport die je leuk vindt, maar denk ook aan de kleine dingen als: naar school fietsen, de trap nemen en een stevige wandeling maken.

Kijk ook eens bij: