Info

JizuTube

Achter het Gordijn, aflevering 1!

Achter het Gordijn, aflevering 2, 'In de Disco'

Achter het Gordijn, aflevering 3, 'Het Skatepark'

Achter het Gordijn, aflevering 4, 'Zomervakantie'

Streetreport Jizu aflevering 1: Vuurwerk

Wat kan ik doen als ik te dik ben?

Ben je te dik? Of heb je obesitas? Daar hoef je je niet voor te schamen, maar het is wel goed om er iets aan te doen.

De beste manier om een gezond gewicht te krijgen, is...

Gezonder eten en meer bewegen! Bedenk eens wat jij aan ongezonde dingen eet en drinkt. Drink je bijvoorbeeld elke dag frisdrank? Water is veel gezonder.

1. Gezond eten

Je hebt vast wel eens gehoord van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Deze schijf laat precies zien wat er in een gezonde maaltijd zit. Het is vooral belangrijk dat je afwisselend eet, dus een goede mix van verschillende soorten voedingsmiddelen.

2. Regelmatig eten

  • Het is heel belangrijk dat je gezond én regelmatig eet: ontbijt, lunch en avondeten en 1 tot 4 keer iets gezonds tussendoor.
  • Probeer op vaste tijdstippen te eten en sla geen maaltijden over.
  • Zorg ook dat je altijd iets gezonds bij je hebt voor als je trek krijgt. Dan pak je minder snel snoep of ongezonde snacks.

3. Meer bewegen

Probeer meer te bewegen. Sporten is heel goed, maar je kunt ook op een andere manier aan je dagelijkse portie beweging komen!

  • Neem altijd de trap.
  • Ga lopend of op de fiets naar school.
  • Laat de hond uit (of die van de buren).
  • Ga een potje voetballen, of wat je maar leuk vindt!
  • Maak eens een stevige wandeling door de buurt of het park.

Vraag om hulp

Het kan best moeilijk zijn om gezonder te eten en meer te bewegen. Praat erover met je vrienden of je ouders. Zij kunnen je helpen en motiveren als je even geen zin meer hebt.

Wil je graag deskundig advies? Praat dan met je huisarts of met een diëtist. Zij kunnen je vertellen hoe je op een gezonde manier kunt afvallen.

Kijk ook eens bij: