Info

Chat met ons

JizuTube

Achter het Gordijn, aflevering 1!

Achter het Gordijn, aflevering 2, 'In de Disco'

Achter het Gordijn, aflevering 3, 'Het Skatepark'

Achter het Gordijn, aflevering 4, 'Zomervakantie'

Streetreport Jizu aflevering 1: Vuurwerk

Vegetarisch eten

Misschien eet je vegetarisch of denk je erover om vegetarisch te gaan eten. Bijvoorbeeld omdat je het zielig vindt voor de dieren of omdat het beter is voor het milieu. Waar moet je dan op letten om zelf gezond te blijven?

IJzer en vleesvervangers

In vlees zit ijzer, een stof die je lichaam nodig heeft om te ontwikkelen. Als je geen vlees meer eet, kun je vleesvervangers gebruiken. Bijvoorbeeld tahoe, soja, tempé en kant-en-klare vegetarische vleesvervangers. Ook in brood, graanproducten en peulvruchten zit ijzer.

Waarom is ijzer zo belangrijk?

Je lichaam gebruikt ijzer om rode bloedcellen te maken. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door je hele lichaam.

Als je te weinig ijzer binnenkrijgt, ontstaat er een ijzertekort en vervoert je bloed dus ook minder zuurstof. Daardoor kun je je suf voelen en hoofdpijn krijgen.

Tip: zorg dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt

Vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam beter ijzer opneemt. Vitamine C zit vooral in groente en fruit. Het is daarom goed om bij een maaltijd met een vleesvervanger altijd ook wat groente of fruit te eten.

Vitamine B12

Vitamine B12 wordt ook gebruikt voor de aanmaak van rode bloedcellen die de zuurstof vervoeren door je lichaam. Een tekort aan B12 kan zorgen voor tintelingen in je vingers, geheugenverlies en zwakke spieren.

Hoe krijg ik voldoende vitamine B12 binnen?

Vitamine B12 vind je in eieren of melkproducten zoals melk, yoghurt en kwark. Zorg er dus voor dat je die vaak binnenkrijgt.

Eventueel kun je ook kiezen voor vitaminepillen met B12. Deze kun je kopen bij de drogist of apotheek.

Kijk ook eens bij: