Info

JizuTube

Achter het Gordijn, aflevering 1!

Achter het Gordijn, aflevering 2, 'In de Disco'

Achter het Gordijn, aflevering 3, 'Het Skatepark'

Achter het Gordijn, aflevering 4, 'Zomervakantie'

Streetreport Jizu aflevering 1: Vuurwerk

10 tips om gezonder te eten

Je lichaam heeft allerlei verschillende stoffen nodig om sterk te blijven en te groeien. Hoe zorg je dat je lichaam al die bouwstoffen binnenkrijgt?

Tip 1: begin de dag met een ontbijt

Een goed ontbijt brengt je spijsvertering op gang en zo kun je je beter concentreren. Bovendien ga je dan minder snel snoepen of snacken later in de ochtend.

Tip 2: gezonder boodschappen doen

Maak met je ouders afspraken over de boodschappen. Je kunt zeggen dat je gezonder wilt eten en dat je het fijn vindt als zij geen koek of chips meer kopen.

Tip 3: experimenteer

Leer nieuwe groenten en fruit eten. Zo krijg je nog meer keus in wat je lekker of vies vindt.

Tip 4: zelf koken

Je kunt thuis voorstellen dat je een dag in de week zelf gaat koken. Zo leer je hoe je moet koken en ook hoe je gevarieerd kunt eten.

Tip 5: zeg 'nee'

Durf nee te zeggen als je snoep of snacks aangeboden krijgt. Je kunt jezelf voorbereiden door te oefenen voor de spiegel. Je kunt ook fruit of een andere gezonde snack meenemen.

Tip 6: geen frisdrank

In frisdrank zit erg veel suiker. Drink daarom liever water of thee.

Tip 7: maak een groente-planning

Als je voor jezelf kookt, kun je groenten plannen voor de dagen van de week. Bijvoorbeeld doperwten op maandag, sperziebonen op dinsdag, broccoli op woensdag, enzovoort.

Tip 8: vlees of vis

Je kunt tip 7 ook gebruiken voor vlees, kip, of vis. Bijvoorbeeld schnitsel op maandag, kip op dinsdag, gehakt op woensdag, pangasiusfilet (vis) op donderdag, enzovoort.

Tip 9: fruit

Je kunt tip 7 ook gebruiken voor fruit. Bijvoorbeeld een appel en banaan op maandag, een sinaasappel en druiven op dinsdag, een peer en perzik op woensdag, enzovoort.

Tip 10: creatief met groente

'Verstop' groeten in gerechten. Doe bijvoorbeeld spinazie door de lasagne. Of maak een quiche waarin eigenlijk bijna alle groenten kunnen.

Kijk ook eens bij: